tiistai 22. huhtikuuta 2014

Painonpudotus pohdiskeluja

Huomenta!

Viikonloppuna havahduin useiden yhteensattumien ohjaamina miettimään nykyistä olotilaani ja tämän painonpudotusprojektin etenemistä. Syön tällä hetkellä todella terveellisesti ja olen ruokavalioni suhteen erittäin tyytyväinen enkä löydä siitä laadullisesti oikeastaan mitään korjattavaa. Olen kokeillut vuodenvaihteen jälkeen vaikka mitä uusia ja terveellisiä ruokia ja sisällyttänyt niistä osan jopa jokapäiväisen ruokavalioni osaksi. Syön paljon proteiinia sen monissa eri muodoissa, hyviä rasvoja ja hiilihydraatteja unohtamatta. Ärtyneen suolen oireyhtymän diagnosoimisen jälkeen vihannespalettini pieneni vähintään puoleen, mikä ei mielestäni ole kuitenkaan vaikuttanut syömiseeni kovinkaan paljon. Jätin vain raa'asti pavut, herneet, linssit, kaalit sun muut pois ruokavaliostani ja korvasin muilla vihreillä ja proteiinipitoisilla asioilla.

Ruokavaliossani tällä hetkellä kuitenkin mättää energian vähäisyys. Aikaisemmin 1500 kcal:n dieetti ei ole vaikuttanut minuun juuri mitenkään ja homma on toiminut aivan loistavasti. Olen ollut pirteä, en ole tuntenut nälkää, ruokaa on ollut aivan riittävästi ja välillä olen huomannut jopa syöneeni vähemmän kuin sen 1500 kcal. Nyt kuitenkin viimeisen kolmen päivän aikana olen huomannut oloni tavallista nuutuneemmaksi. Lauantaiaamuna olo oli esimerkiksi täysin vedoton ja pahan olon määrä ihan huikea. Iltaisin olen mennyt nukkumaan samassa olotilassa kuin pätkäpaastoaikoina, eli hyvin hyvin nälkäisenä ja massu kurnien. Päivisinkään se normaali 300-400 kcal:n lounas ja päivällinen ei tunnu enää riittävän, vaan olo tuntuu ruokailunkin jälkeen nälkäiseltä. Olen kuitenkin orjallisesti pitäytynyt ruokarytmissäni enkä todellakaan ole napostellut pitkin päivää tai ylipäätänsä edes napostellut. 


Edes treenaaminen ei tunnu tällä hetkellä samalta kuin ennen. Toki kepit vaikeuttavat tilanteen täyspainoista arviointia jonkin verran, mutta treeni tuntuu hyvin nihkeältä myös yläkropan suhteen. Energiavaje on siis alkanut  vaikuttaa myös treenaamiseen. Olen edelleenkin todella motivoitunut (jopa enemmän kuin ennen) treenaamaan ja nautin kaikkein eniten tulosten saavuttamisesta ja näkemisestä. Tehot ovat aina korkealla salille siirryttäessä, mutta laskevat hyvin hyvin nopeasti treenin alkamisen jälkeen. Lisäksi joudun näkemään tavallista enemmän vaivaa hikoilun eteen, vaikka syön edelleen aineenvaihduntaa tehostavia Ripped Pro - kapseleita, joiden pitäisi jo yksinään saada soijan pukkaamaan tavallista tiiviimpään tahtiin. Lisäksi huomaan usein jopa palelevani salilla taukojen aikana. Googlettelun ja asioiden tutkimisen seurauksena olen mutu-tuntumalla päätynyt siihen lopputulokseen, että hiilareiden vähyydellä täytyy olla osaa asiaan.


Painonpudotusta on nyt takana jo huikeat neljä kuukautta, joten toisaalta, onko ihme, jos kroppa alkaa jo pikku hiljaa nuutua. Kun selailin juttuja netissä, blogeissa ja suoritin varovaista "mun kaverilla on sellanen ongelma, että.." - tyyppisiä kysymyksiä elinympäristössäni, törmäsin useasti siihen perinteiseen "säästöliekki" -ilmiöön. Minusta tuntuu mutu-tuntumalla nyt siltä, että pian olisi tankkauksen paikka. Miten tämä kuuluisi toteuttaa, miten kauan sitä kuuluisi jatkaa ja mitä se tulisi pitämään sisällään, ovat asioita, jotka ovat minulle tavallaan rakettitiedettä enkä halua ottaa niihin itse kantaa. Tänään aion puhua asiasta aivan ensimmäiseksi Johanin kanssa (Varo vaan, Johan! :D). Olen myös harkinnut personal traineria ja jos homma ei ala muuten onnistua, aion nipistää säästöistäni rahaa ammatti-ihmisen apuun. 


Toivottavasti saan kysymyksiini vastauksia lähitulevaisuudessa, jotta treenikin alkaisi taas luistaa entisellä tavalla. Lisäksi olisi hirveän kiva saada nuo viimeisetkin kilot karisemaan, ja mielellään rasvaa polttamalla eikä nestevajeen ansiosta. Viikonloppuna pystyin muuten vetämään ensimmäisen leuan täysin omin avuin. Lähdin liikkeelle suorilta käsin eikä minulla ollut onnistumisen suhteen minkäänlaisia odotuksia. Yhtäkkiä huomasin leukani nousseen tangon yläpuolelle ja menin ihan sekaisin! ENSIMMÄINEN LEUANVETO IKINÄ! Toista ei vielä tullut, mutta hei, I'm working on it! 

Tästä on hyvä jatkaa!

Viivi




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti