tiistai 25. marraskuuta 2014

Jouluihminen henkeen ja vereen

Heippa!

Viime perjantaina täällä Turussa pyrytti ihan hulluna lunta ja näin tiistaiaamuna tässä aamupalaa syödessäni huomaan tuon kaiken lumen jo kadonneen ihan tyystin. Tilalle on tosin tullut vaihdossa Saimaan kokoisia jorpakoita ja sade rummuttaa varsin rytmikkäästi keittiön ikkunaa. Näyttävät muuten nuo meidän ikkunan koristelumiukotkin aika orvoilta tätä maisemaa vasten.

Koska lumi on väistänyt veden tieltä ja olen itse varsinainen joulu- ja lumi-ihminen, päätin tulla hieromaan suolaa haavoihin ja julkaisemaan muutamia ihanan lumisia kuvia viikonlopulta. Ehkä kouluun pyöräileminen tuossa vesisateessa ei tunnu niin pahalta, jos on ensin nähnyt kauniita jouluisia kuvia, eikö..?

Vapaapäiväilin itse perjantaina ja heräilin siinä kymmenen tienoilla. Keittelimme Markuksen kotiin tultua lanttuja ja teimme lanttulaatikot jo pakastimeen odottelemaan. Kaivoin koulukirjat esiin ja aloin päntätä jalan lihaksia, kunnes yhtäkkiä huomasin sivusilmällä jonkin oudon näyn ikkunan toisella puolella. Ulkonahan satoi lunta!!! Maltoin viettää aikaani Erkki-videoiden seurassa aina neljään asti, jolloin päätimme Markuksen kanssa laittaa ensimmäisen pukin kuvitteelliseen talven To Do - listaan, lähdimme nimittäin kävelemään lumisateeseen! Mistään lyhyestä pyrähdyksestä ei ollut kysymys, sillä päämäärämme oli linja-autoasema, josta minun piti hakea matkaliput maanantain juonnekäyntiä varten.

Erkki kertoo telkkarissa ihmisen anatomiasta yhtä ja toista! Tällä kertaa hän oli paloitellut ihmisen siten, että näin varmasti, miten jalan lihakset ihmisella oikein kulkevat! :D

Ihanaa koskematonta lunta! (Kunnes Markus yläkulmasta päätellen päätti juosta ympäriinsä kuin päätön kana :D)
Tallustelimme kaikessa rauhassa yliopiston tilusten läpi satamatien reunaa linja-autoasemalle ja siitä parin kaupan kautta kotiin. Matkaan meni aikaa reilut 2½ tuntia, mikä ei kuitenkaan tuntunut missään vaiheessa pahalta hyvän ja asianmukaisen pukeutumisen ansiosta! Loppua kohti askel tosin alkoi hiipua, sillä olimme syöneet viimeksi lounaan n. klo 12 aikaan ja päädyimme lopulta kotiin seitsemän maissa. Kyllä oli nälkä!

Kävimme matkalla ostamassa myös Tokmannilta tarjouskonvehteja (6 pkt, 20 euroa), jotka pääsivät heti omalle paikalleen lasimaljaan. Äsken kävin muuten katsomassa, että maljasta alkaa pian pohja näkyä, joten meilläkin taitaa tulla vielä uusi konvehtireissu lähiaikoina! ;) Lueskelin muuten vanhojan Ruoka-Pirkka - lehtiä ja huomasin kummastuksekseni, että juuri noiden Fazerin konvehtirasioiden hinta on kokenut aikamoisen noston! Vielä vuonna 2010 Citymarket (joka ei siis todennäköisesti ole myynyt boxeja parhaalla tajouksella, koska noh, Cittari vaan on vähän kalliimpi...) on myynyt kolme boxia tarjoushinnalla 8,70 euroa!! Tänä vuonna paras kolmen paketin mainos, johon tähän mennessä olen törmännyt, on ollut Tokmannin: 3 pkt, 10,50 euroa. Näin se nanna vaan kallistuu!

Perjantai-illalla lämmittelimme vielä Blossaa, söimme suklaata ja katselimme telkkaria, kunnes höyhensaaret alkoivat kutsua! Vielä viimeinen vilkaisu ulos ja luminen maisema tallentui verkkokalvoille (ja myönnettäköön, että myös miljoonannen kerran kännykän muistiin).

Lauantaina lähdimme suhteellisen ajoissa liikkeelle. Aamuun kuului kuitenkin piparitaikinan tekoa ja sytykeruusujen vääntämistä, joten lähteminen venyi hiukan pidemmälle, kuin alunperin oli tarkoitus, Hyppäsimme bussiin ja matkasimme ensin Ikeaan jouluostoksille, sieltä Tokmanniin tarjousostoksille ja viimeiseksi keskustaan tapaamaan Elinaa ja Eeroa.

Näin vetiseltä näytti jo lauantaina! :(
Pojat olivat päättäneet käyttää Siipiravintolan lahjakorttinsa nyt, kun vielä ehtivät ja me lähdimme Elinan kanssa mukaan pienin varauksin. Syötävää löytyi niin, että mahan sai täyteen, mutta kaikkein parasta tässäkin reissussa oli taas seura! Jatkoimme vielä keskustaan ja joulumarkkinoille, jotka olivat lauantaina ensimmäistä päivää auki!

Joulumarkkinat nostattavat ainakin minun kohdallani kummasti joulutunnelmaa, vaikka Suomen markkinat eivät olekaan mitään verrattuna Keski-Euroopan vastaaviin. Odotan jo kuin kuuta nousevaa joulukuun 18. päivää, jolloin strattaamme Markuksen kanssa Turun lentokentältä kohti Müncheniä ja sen ihastuttavia joulumarkkinoita Glühwein-kojuista puhumattakaan. Suomessa markkinat ovat niin erilaiset, eikä mehuglögiäkään saanut kuin yhdestä kojusta. Markus torjui tuonkin lämmikkeen sen huikean hinnan vuoksi, joten keräilimme reissullamme vain hyvää ja jouluista fiilistä. Huvittavia olivat myös markkinoilla kävelleet tontut, jotka saivat muutamankin lapsen näyttämään aaveen nähneiltä. :D

Luminen Turku.
Joulumarkkinoiden joulukuusi.
Suuntasimme vielä joulukadun avajaisiin ja valojen syttyjäisiin. Paljon populaa, huonot mikit ja vähän blaah - ohjelma, mutta mikäs siinä, valot syttyivät ja Turku alkoi heti näyttää vähän jouluisemmalta! Olimme onneksi ostaneet Markuksen kanssa vuorokauden voimassa olevat bussiliput, joten pääsimme tällä kertaa hilpaisemaan bussilla kotiin!

Kotona meitä odottikin vielä kolmen tunnin piparirupeama kaikkine ihanine joululauluineen! Illan päätteeksi vielä mukillinen glögiä, kourallinen pipareita ja muutama suklaakonvehti, mmm. Vielä, kun joku keksisi, miten joulun ajan voisi vain herkutella lihomatta tippaakaan!

Cupsolo-taidetta sunnuntaiaamulta!
Tässä siis vähän jouluisia fiilistelyjä viime viikonlopulta! Toivottavasti tuo sade loppuisi pian ja pikku pakkaset lumisateineen pääsisivät alkamaan! Voi kuitenkin olla, että toive on tänäkin vuonna ihan turha! Onneksi toivominen ei kuitenkaan ole kiellettyä! ;)